Oma raamatus "Sammud mõistuse ökoloogia suunas" ("Steps to the Ecology of Mind") jutustab Gregory Bateson ühe huvitava loo ajast, mil ta töötas Hawaii Mereuuringute Instituudis ja tegeles delfiinide suhtlusmustrite uurimisega: Ta jälgis, kuidas treenerid õpetavad delfiine publiku ees trikke tegema. Esimesel päeval, kui delfiin tegi midagi ebatavalist, näiteks hüppas veest välja, puhus treener vilet ja viskas delfiinile tasuks kala. Iga kord, kui delfiin niimoodi käitus, puhus treener vilet ja viskas delfiinile kala. Õige pea sai delfiinile selgeks, et niisuguse käitumise eest saab kindlapeale kala -- ta kordas seda üha uuesti ja hakkas ootama selle eest tasu.
Järgmisel päeval aga ilmus delfiin platsi, sooritas oma hüppe ning ootas kala, aga tasu ei tulnud. Delfiin kordas mõnda aega hüpet, ilma et tema pingutus oleks vilja kandnud, siis aga tegi pahameelehoos midagi muud, näiteks keerutas end vees. Selle peale puhus treener vilet ja viskas delfiinile kala. Seepeale kordas delfiin uut trikki ja sai tasu. Eilse triki eest ta tasu ei saanud, kala sai ainult millegi uue eest. Niisugune muster kordus 14 päeva. Delfiin tegi triki, mille oli eelmisel päeval ära õppinud, aga kasu sellest polnud. Kui ta aga tegi midagi uut, sai ta selle eest tasu. Delfiini jaoks oli see ilmselt väga närvesööv. Viieteistkümnendal päeval sai ta aga äkitselt mängureeglid selgeks. Ta läks lausa pööraseks ja pakkus hämmastava etenduse, mis sisaldas kaheksa uut ja ebatavalist käitumisviisi, millest nelja polnud sel liigil varem täheldatud. Delfiin oli jõudnud õppimise järgmisele tasandile. Paistis, et ta mõistis mitte ainult seda, kuidas käitumismustreid luua, vaid ka reegleid, kuidas ja millal neid luua.
Veel üks täiendav asi: nende 14 päeva jooksul nägi Bateson treenerit väljaspool treeningu konteksti delfiinile täiesti väljateenimatult kala viskamas. Kui ta selle kohta küsis, vastas treener: "See on selleks, et meie suhted oleksid head. Kui ta minusse hästi ei suhtu, siis ei vaevu ta üldse midagi õppima."
Joseph O'Connor ja John Seymour
SISSEJUHATUS NEUROLINGVISTILISSE PROGRAMMEERIMISSE
lk. 104
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar